Employee Journey, Modewoord of echte aandacht?

Veel organisaties brengen de ‘reis van de werknemer’ binnen hun organisatie in kaart. Met mooie woorden als recruiting, onboarding, development en uiteindelijk weer naar offboarding. Handig om mensen binnen te halen. Zeker in deze tijd van tekort aan personeel. Maar vaak wordt er iets fundamenteels over het hoofd gezien. Lees in dit blog wat dat is en wat je wel kan doen.

Mijn goudvis moet naar de dokter

“Je kan maar beter zeggen dat je goudvis naar de dokter moet dan te zeggen dat je je kind gaat ophalen”, stond vorig jaar in de Volkskrant. Het artikel beschrijft hoe privéafspraken op het werk vaak worden verdoezeld of als ‘externe meeting’; worden gedefinieerd. Het echte leven, zo lijkt het artikel te zeggen, dat is iets voor na half 6. Onzin natuurlijk. Het werkende leven is net als het echte leven. Thema’s die enorme impact hebben, bepalen ook op hoe we in ons werk zitten.

Impact van privé op werk

Wat er privé bij ons gebeurt, heeft effect op ons functioneren op werk. Natuurlijk, zegt iedereen dan. Maar vinden we dat ook echt zo natuurlijk? Mogen we dat dan ook laten zien in je rol als professional? In onze praktijk zien we dat veel werknemers niet de ruimte voelen om eerlijk te zijn over de impact van het combineren van werk en ouderschap. In sommige sectoren met grootschalige leegloop van moeders ten gevolg: “deze baan past niet bij mijn levensfase”. Maar vaak ook uitval: “Ik trek het even helemaal niet meer.”

Levensfases in Employee journey

Als je weet in welke levensfase jouw medewerkers zich bevinden kun je daar proactief het gesprek over aangaan. Om dit te doen heb je echte kennis van de hele ‘employee journey’ nodig en een beetje moed om moeilijke thema’s aan te snijden.

Maar hoe doe je dat?

Hoe speel je echt in op de behoeftes van je medewerkers?

  • Stap 1: Begin met het in kaart brengen van grote levensgebeurtenissen van jouw medewerkers. Geboorte, scheiding, rouw, ziekte, overgang…
  • Stap 2. Maak het normaal om het hier, ook op je werk, over te hebben. Faciliteer gesprekken, deel kennis en wees zelf als manager open.
  • Stap 3. Gelukkig zijn er steeds meer specialisten die ondersteuning bieden op levensthema’s zoals ouderschap, rouw, mantelzorg en scheiding. Weet ze te vinden en biedt medewerkers aan hier gebruik van te maken.

Geef aandacht aan de impact van ‘het leven’. Zo maak je het normaal dat passende ondersteuning zowel privé als op het werk bijdraagt aan hoe je werkt. Bedrijven die bijvoorbeeld een pro-actief oudervriendelijk beleid hebben presteren beter, houden talenten binnenboord en hebben minder uitval.

In de employee journey staat dus niet alleen wat je jouw medewerkers aanbiedt als je ze binnenhaalt of welke opleidingen ze mogen volgen, maar ook wat je als werkgever kan bieden op momenten dat het leven intens is.

Voor de intensieve levensfase van jonge ouders

Mom Inc. helpt bedrijven een passend aanbod te ontwikkelen voor de intensieve levensfase van jonge ouders. Ook aan de slag met jouw Employee Journey? Wij denken graag met je mee.

Mom Inc.

Mom Inc. biedt begeleiding en ondersteuning voor jonge ouders en adviseert werkgevers in hun ouderschapsbeleid. Zo gaan werkgevers en ouders met vertrouwen samen aan het werk.

[email protected] 
06 404 69 170

© Alle rechten voorbehouden. Mom inc. 2020